maanantai 18. helmikuuta 2013

Yötön yö houkuttelee matkailijoita Lappiin



Laplikaatio-sovellus tuo keskiyön auringon jokaisen ulottuville

Suomen Lappi ja Pohjois-Suomi ovat maailmalla tunnettuja revontulista ja talvesta. Nyt Lapland – The North of Finland -matkailuhanke vahvistaa alueen tunnettuutta ja mielikuvaa myös kesämatkailukohteena. Hollannissa ja Saksassa käynnistyvää näyttävää markkinointiviestintäkampanjaa siivittää ainutlaatuinen Laplikaatio-sovellus, joka tuo Lapin yöttömän yön kaikkien ihasteltavaksi.


”Lapin keskiyön aurinko on uskomaton ja poikkeuksellinen valoilmiö, jonka ihmeellisyyttä on monen ulkomaisen matkailijan vaikea kuvitella. Tämä ainutlaatuinen luonnonilmiömme on vahva vetovoimatekijä kansainvälisillä markkinoilla”, Lapland - The North of Finland -matkailuhankkeen markkinointijohtaja Hanna-Mari Talvensaari Lapin liitosta sanoo.

Tutkimusten mukaan valon määrällä on vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen, mieleen ja vireystilaan. ”Valolla on välitön virkistävä vaikutus, joka välittyy elimistöön silmien verkkokalvon kautta. Jos valossa oleskellaan peräkkäisinä päivinä samaan aikaan, valo tahdistaa elimistömme sisäisen kellon ja parantaa myös yöunen laatua”, ylilääkäri Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kertoo.

Lapland – The North of Finland -hankkeen tekemän tutkimuksen* mukaan Lappiin liitetyt mielikuvat ovat vahvasti talvipainotteisia. Tämän rinnalle tuodaan nyt vahvasti mukaan Lapin kesän, yöttömän yön ja valon tarjoamat ainutlaatuiset mahdollisuudet.

Lapilla on paljon tarjottavaa ulkomaiselle matkailijalle myös kesällä. Paitsi keskiyön auringon näkeminen ja valon virkistävän vaikutuksen tunteminen, myös erilaisten aktiviteettien, kuten golfaaminen tai yöttömän yön joogaan tai vaellustapahtumaan osallistuminen puhtaassa Lapin luonnossa ovat ainutlaatuisia kokemuksia. Kiinnostus toiminnallisia, aitoja elämyksiä kohtaan on kasvussa ja haluammekin lisätä Lapin tunnettuutta omintakeisena kesämatkailukohteena etenkin Hollannissa ja Saksassa”, Talvensaari kertoo.

Laplikaatio tuo keskiyön auringon jokaisen ulottuville

Lapland The North of Finlandin viime syksynä lanseeraama Laplikaatio-sovellus saa revontuli-version rinnalle nyt myös kesän ihmeellisen valoilmiön. Laplikaatiossa keskiyön aurinkoa voi ihmetellä puhelimen tai tabletin näytöllä missä ja milloin vain. Kun käyttäjä kohdistaa laitteensa mihin tahansa valonlähteeseen, avautuu henkeäsalpaava Lapin maisema yöttömässä yössä. Laplify your photos -koristelutyökalun avulla käyttäjä voi laplifioida ottamansa valokuvan ja jakaa sen ystävilleen sosiaalisen median kanavissa.

”Laplikaatio on saavuttanut suosiota ympäri maailman. Yli 20 000 käyttäjän joukossa on Lappi-faneja Japanista, Venezuelasta ja Argentiinasta asti”, Talvensaari kertoo.

Kevään aikana Saksassa ja Hollannissa toteutettava laaja yöttömän yön markkinointiviestintäkampanja tuo Lapin kohdemaiden verkkomedioihin sekä sanoma- ja aikakauslehtiin. Kampanjalla halutaan tavoittaa erityisesti pariskuntia, jotka ovat arvo- ja asennemaailmaltaan moderneja humanisteja. Kampanjan ytimessä ovat hankkeen omat verkkosivut www.OnlyInLapland.com sekä Facebook, jossa keskiyön aurinkoon liittyvän kilpailun palkintona on matka Lappiin. Kampanjan suunnittelusta vastaa SEK.

Laplication (Laplikaatio) -sovellus:
-          Ladattavissa ilmaiseksi iTunesin App Storesta
-          Sovellusta voi käyttää myös offline-tilassa, langatonta yhteyttä tai 3G:tä ei tarvita
-          Yhteensopivuus: iPhone ja iPad, vaatii iOS 5.0. -version
-          Kolme kieliversiota: englanti, venäjä ja japani
-          Tällä hetkellä käyttäjiä noin 20 000 eri puolilta maailmaa.


Lisätietoja:                                                                                                                                                      
Markkinointijohtaja Hanna-Mari Talvensaari, Lapland – The North of Finland, Lapin liitto

Katso video Suomen Lapin yöttömästä yöstä: The land of the Nightless Night - YouTube

Katso video Laplikaatiosta: http://www.youtube.com/watch?v=34SrNw3LtMs

* Lapland - The North of Finland, kansainvälinen kohderyhmä- ja lähtötasotutkimus. Mediatoimisto Voitto, helmikuu 2012.

*****
Lapland – The North of Finland on Lapin liiton vetämä matkailun imagohanke, jonka tavoitteena on vahvistaa vetovoimaa erityisesti Hollannissa, Iso‐Britanniassa, Saksassa ja Venäjällä.  Markkinoinnissa Lappi ja pohjoinen Suomi esitellään ulkomaisille matkailijoille vastakohtien maana, jollaista ei löydy muualta maailmasta. Kolmivuotisen hankkeen budjetti on 5,8 miljoonaa euroa. Hankkeen rahoitukseen osallistuvat Euroopan aluekehitysrahasto, Lapin liitto ja Pohjois-Pohjanmaan liitto, Lapin ja Koillismaan kunnat sekä Matkailun edistämiskeskus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti